V příštím roce se začne stavět další úsek silnice R7 Praha - Chomutov. Konkrétně mezi Bitozevsí a Postoloprty. A v roce 2016 další části čtyřproudové silnice. Obchvaty Loun a Panenského Týnce. S takovou informací přišli politici z regionu senátor Marcel Chládek i poslanec Michal Kučera. Jisté to ale vůbec není, v přípravě staveb je několik problémů.

Vyřčené termíny? Jen v ideální situaci

„V roce 2015 by měla být zahájena dostavba úseku Postoloprty - Bitozeves, v roce 2016 pak obchvat Panenského Týnce a obchvat Loun. Tedy úseků, které mají největší projektovou a stavební připravenost. Současně by měla začít projektová příprava dalších úseků. Ukazuje se, že soustavný tlak na ministra dopravy, který v uplynulých měsících byl vyvíjen ze strany starostů i ze strany mé v Poslanecké sněmovně, přináší pomalu výsledky," informoval Michal Kučera, poslanec Parlamentu ČR. Podobně se vyjádřil senátor Marcel Chládek.

Tyto optimistické termíny zazněly na nedávné schůzce ohledně dostavby silnice R7 na lounské radnici. „Termíny přípravy a realizace jednotlivých úseků R7, které byly na jednání prezentovány, vychází z ideálního průběhu přípravy, kdy nedojde k průtahům při projednávání dokumentace a majetkoprávním vypořádání, případně v průběhu výběrového řízení na zhotovitele stavby," sdělila na dotaz Deníku Nina Ledvinová, tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR.

V září se rozhodne o šířce silnice

Ilustrační foto.Silnice R7 je hotová mezi Prahou a Slaným a Chomutovem a Bitozevsí. V září by se mělo rozhodnout, jak široké zbylé úseky mezi Slaným a Bitozevsí budou. Zda se postaví v běžné kategorii 25,5 metru nebo úsporné variantě 21,5 metru. Pokud vyhraje o čtyři metry užší varianta, bude třeba v některých případech vypracovat nové projekty.

Zmíněný úsek Postoloprty - Bitozeves se měl začít stavět už v roce 2010, tehdejší ministr dopravy Vít Bárta ale zahájení výstavby kvůli finančním úsporám zastavil.

V projektu výstavby tohoto úseku je nový most poblíž Seménkovic přes budoucí R7, který by pro zemědělskou techniku zpřístupnil pole jižně od silnice. Nyní se jedná, kdo ho bude vlastnit a kdo bude hlavně platit jeho údržbu a opravy. Jelikož půjde o místní cestu, majitelem by měly být buď obec, nebo město. A jde o to, kdo bude platit jeho údržbu a za nějakých 20, 30 let rozsáhlou rekonstrukci.

Město Postoloprty je proti, obec Bitozeves má výhrady. „Most bychom do svého majetku převzali za určitých podmínek. Jsme schopni zajistit jeho běžnou údržbu, která by obecní rozpočet vyšla na 11 tisíc korun ročně, ale na rekonstrukce v dlouhodobém výhledu nemáme. Museli bychom si na ně už nyní dávat stranou každý rok půl milionu korun, což je při našem ročním rozpočtu významná částka," sdělil Jiří Žežulka, starosta Bitozevsi. „Takže bychom chtěli, aby větší rekonstrukce mostu platit někdo jiný, asi kraj," dodal.

Nebude vlastník, nebude most

Pokud by se nenašla v tomto dohoda, most by u Seménkovic nebyl. V takovém případě by bylo potřeba postavit od Postoloprt zcela novou cestu, která by pole napojila. A to by přípravu stavby R7 mezi Postoloprty a Bitozevsí protáhlo. To potvrzuje i mluvčí ŘSD. „Pokud bude do konce letošního roku znám budoucí majitel mostu přes čtyřpruh, bude možné v příštím roce zahájit výstavbu úseku Postoloprty - Bitozeves. V opačném případě stavba zahájena nebude," sdělila Nina Ledvinová.

Příprava zmíněných úseků kolem Loun a Panenského Týnce je v současné době v takové fázi, že jejich zahájení v roce 2016 je hodně nejisté. Nejsou stavební povolení, vykoupené pozemky, otázkou jsou také peníze.